maandag 30 mei 2011

Recensie: Sterk in Groningen

Gisteren was het zover. Om 15.30 uur ging de film “Sterk” in Groningen in première in het Forum Images aan de Hereplein. “Sterk” heeft de eer om de allereerste speelfilmproductie te zijn van Molukse jongeren in Nederland en die tevens geproduceerd is vanuit de Molukse gemeenschap. Deze film heeft in februari 2011 de Hasan Kaynak Award gewonnen voor integratie, participatie en emancipatie in de provincie Gelderland.

Het verhaal gaat over een groepje vrienden uit de Nederlandse plaats Tiel, tijdens een bijzondere zomer. Wanneer ze besluiten om mee te doen aan een talentenjacht wordt hun vriendschap op de proef gesteld. Ondertussen ontdekken we het mysterie van een magische basgitaar en zien we dat als je iets wil bereiken, je nooit mag opgeven. STERK is een familiefilm met een volwassen knipoog. Sterk is in eigen beheer uitgegeven en is voor alle leeftijden geschikt.

In Groningen was de film in de voorverkoop helemaal uitverkocht. Bij aankomst werden Jesse Matitawaer en ik hartelijk welkom geheten door mijn vriend Karl Jozef Kiriwenno uit Vught, waarop ik door hem werd voorgesteld aan Henry Timisela, één van The Timisela Brothers. Toen ik mezelf voorstelde, zei hij: “De Emerson?” Verrast als ik was zei ik: “Dat klopt. Positief hoop ik haha”. Waarop hij mij bedankte voor alle support en de columns wat ik al eerder schreef over de film en over zijn broer Joshua.

Nadat wij plaats hadden genomen, werd het voorwoord gevoerd door Roger Goudsmit. De in Groningen woonachtige Molukker, is de enige Molukker die in 1997 afstudeerde aan de acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hij speelde hierna bij verschillende theatergezelschappen. Verder schitterde hij in tv-series en films, zoals Goudkust, GTST, Het Klokhuis, Zonder Ernst en de regionale soap Boven Wotter.

De voorstelling werd geopend door wethouder Janny Visscher van de gemeente Groningen. Het bijzondere aan “Sterk” is, dat de cast nog nooit eerder hebben geacteerd en vrijwillig hebben meegedaan aan dit project. Het zijn allemaal jonge, getalenteerde Molukkers, die hun personages zo geloofwaardig hebben neergezet, zodat wij, de bezoekers, het gevoel hebben gehad alsof ze niet acteerden, maar gewoon zichzelf waren. Wat het ook bijzonder maakt is dat het, zeker voor de Molukse bezoekers, zo herkenbaar is. De onzekerheid en verlegenheid, oftewel “malu hati” waar een jonge talentvolle z anger mee worstelt, de onderlinge vriendschap en het opgroeien in een Molukse wijk, waar de oudere jongeren de jongere jongens continu uitdagen oftewel “cari muka”. Dat is allemaal zo herkenbaar. Op sommige momenten dacht ik: “Hey grappig, zo gaat dat bij ons in de Molukse wijk in Assen ook aan toe”.

De boodschap van “Sterk” is helder. Ga ervoor! Wees niet verlegen. Wees niet “malu hati” in deze maatschappij, maar benut je talenten en pak je kansen. De boodschap is zo sterk, dat het eigenlijk niet te geloven is, dat het 60 jaar heeft geduurd voordat er eindelijk een Molukse speelfilm is gemaakt. Met dank aan The Brothers Timisela.

Mocht de voorstelling ook in Assen gaan draaien, roep ik hierbij iedere Molukker uit Assen en Bovensmilde op om de film te gaan zien. Voor diegene die gisteren niet in Groningen aanwezig konden zijn, of te laat waren om een kaartje te bemachtigen, als de film in Assen gaat draaien, ga hem zien. Wees: “Sterk”!

v.l.n.r: Henry Timisela, Joshua Timisela, Emerson Terinathe, Jesse Matitawaer

Geen opmerkingen: