vrijdag 15 april 2011

De lente is begonnen

Column uit maart 2010

Ik stond gisteren wel perplex. Nadat mijn recente column “Indo Molukker” op de website www.bkml.nl verscheen, werd er massaal op gereageerd. Niet alleen op de website, maar ook op mijn Hyves, Hotmail account en Facebook. Mijn collega’s, die ik als Hyves vrienden heb, spraken mij erop aan. Allemaal positieve reacties. De website heet niet voor niets Bukamulu, in het Nederlands vertaald: “Je mond open trekken”. En dat is mijn doel. Jongeren, maar ook oudere jongeren, laten nadenken over diverse onderwerpen en ze ervoor laten uitkomen.

Natuurlijk schrijf ik ook columns die werkelijk nergens over gaan. Natuurlijk zeg ik in dat soort columns ook dingen wat nergens op slaat. Dat is puur humoristisch bedoeld. Soms moet ik ook een korreltje zout genomen worden. Zo zelf kritisch ben ik ook wel weer. Alleen, het is mijn diversiteit dat ik humoristische columns weet te wisselen columns, die serieus van aard zijn, zoals “Indo Molukker”. Omdat ik vond dat ik niet de enige zou zijn die dit is overkomen, begon ik erover te schrijven. Natuurlijk trek ik mijn eigen plan en leid ik mijn eigen leven, maar ik vond wel dat ik mijn mond moest opentrekken. Dus ik bedank alle mensen voor hun positieve reacties. Mochten er toch enkele negatieve reacties komen, ook hun bedank ik, want zonder haat zou er ook geen liefde zijn.

Nu tijd voor iets anders. De zon schijnt vandaag. De lente is officieel nog niet begonnen, maar deze dag kan beschouwd worden, als de start van de lente. Het is mooi weer en met 15 graden mogen we niet klagen. Eindelijk kan de winter uitgezwaaid worden. Nou ja uitzwaaien? Als de winter een man zou zijn, zou ik hem vastbinden en hem vreselijk aftuigen voor het afschuwelijke weer wat hij mij de afgelopen 4 maanden bezorgd heeft! BAM!! Dit is voor de kou!! BAM!! dit is vanwege mijn winterdepressie!! BAM!! Dit is vanwege het feit dat ik onnodig een buschauffeur moest molesteren, omdat hij de verwarming in de bus niet hoger wilde zetten! BAM!! Dit is omdat ik nog nooit in mijn leven zoveel heb geklaagd, als de afgelopen 4 maanden! Je snapt het al, dat ik blij ben dat de winter voorbij is.

Maar je kunt ook overdrijven. Het viel me vanmorgen op dat sommige mensen de zomer al hoog in hun bol hebben, terwijl de lente nog moet beginnen! En het grappige is…. Het waren allemaal blanke Nederlanders! Ik zag ze vanmorgen staan, verspreid op het perron van Assen. Sommige liepen rond in met een t-shirt. Weer een ander liep erbij in een korte broek en een enkeling had zijn zomer slippers uit de kast gehaald, afgestoft en aangetrokken. Toen keek ik naar de donkere mensen op het perron, waar ik zelf ook toe behoor. Sommige hadden hun handen nog in hun dikke winterjas en anderen droegen nog een sjaal. Maar één Afrikaanse treinreiziger spande de kroon! Naast het feit dat hij een dikke winterjas aan had, handschoenen droeg en nors keek, droeg hij ook een knal gele muts waar met blauwe letters op stond: “WAT IS HET KOUD HE!!!”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten