vrijdag 15 april 2011

Verbod op hygienisch gedrag

Uit 2006

Ik zie hem nog steeds zitten. Languit, ongegeneerd met zijn vinger in zijn neus. Andere collega’s hadden mij er een tijd geleden al voor gewaarschuwd, toen ik als nieuweling op de afdeling kwam. Hij is een viezerik, zeiden ze. Toen ik dat hoorde, dacht ik van “yeah, right, dat zal wel”. Bij mij heerste het “eerst zien, dan geloven” gevoel. Ruud van Nistelrooij praat over het “ik mag je” gehalte. Refererend naar de Marco van Basten, maar ik praat over het “eerst zien, dan geloven” gevoel.

En wat ik zag, ging mijn gevoelens te boven! Daar zat hij, snotterend en snot likkend achter zijn pc. Ik had op datzelfde moment net zin om een broodje te eten, maar toen ik dat zag, reageerde ik net als Papa Klumb in The Nutty Professor 2, “Now I just lost my appetite” . Vol ongeloof keek ik hem aan en zag hem in slow motion ongegeneerd een snotje uit zijn neus halen, balletje draaiend.

Hebben jullie niet van die momenten waarvan je weet dat het beter is dat je ergens niet naar moet kijken, maar dat je het juist wel doet, met een verbijsterend, afgrijzend, vies trekkend gezicht? En zodra de gedachte: “Hoe is het in godsnaam mogelijk, dat iemand geen enkel fatsoen toont voor hem zelf en voor zijn medemens???”, komt het ongeloof te voorschijn in je gezicht. Laat het net zo zijn, dat er op dat moment een foto van je wordt genomen. Dan geloof ik heilig dat Bokito of Jaap uit de Gouden Kooi nog knapper is.
Ik vind het onhygiënisch en snap gewoon niet dat er mensen dergelijke praktijken in het openbaar uitoefenen. Hebben ze dan geen enkele schaamte? Zo heb ik een neefje uit Breda die ook zoiets dergelijks heeft meegemaakt. Maar zijn geval is smeriger dan smerig. Op een warme zomerdag zat hij in de trein. Vooral in de zomer ruikt een treincoupé niet erg fris. Allemaal vieze, zwetende mensen bij elkaar in een beperkte ruimte. Ramen ophouden heeft dan ook geen enkele zin. Hij zat dus in de trein, toen er op een gegeven moment een vrouw tegenover hem kwam zitten. Wat deed mevrouw Flodder? Ze deed haar bezwete schoenen uit en plaatste haar voeten zo naast mijn neefje. Nietsvermoedend ging zij een boekje lezen, terwijl mijn neefje bijna kokhalzend het coupé uitrende.

Toen ik zijn blog hierover las op zijn hyves, moest ik lachen. Wat moest ik anders? Het is lachwekkend. Voor een buitenstaander. Wat als het jezelf overkomt? Kan je dan zelf ook erom lachen? Ik denk het niet. Het is een mens eigen om te lachen om iemand anders leed. Er is geen beter vermaak dan leed vermaak. Toch vind dat er een verbod moet komen op dergelijke praktijken. Het rook verbod komt eraan volgend jaar. Proficiat. Daar ben ik helemaal voor, ook al steek ik af en toe een sigaretje op. Roken wordt min of meer een ‘binnenshuis activiteit’.

Dat moet ook voor dit soort praktijken gelden. In het openbaar neuspeuteren, schoenen uitdoen om je voeten te luchten, scheten laten, dit soort praktijken moeten beboet worden!! Want eigenlijk is dit hetzelfde met roken. Roken in horeca gelegenheden is vanaf volgend jaar verboden, om de niet rokers tevreden te stellen. Zo wordt er niemand lastig gevallen met andermans rook. Met in het openbaar neuspeuteren, snotlikken, scheten laten etc, val je ook mensen mee lastig in je directe omgeving. Men stoort zich eraan.
 
Behalve in China, want in China schijnt het een compliment te zijn als je in een restaurant een boertje laat. Dan laat je als klant zijnde, merken dat je het eten lekker vindt. Mocht ik ooit in China komen, dan ik ga niet in een restaurant zitten. Ik hoef het niet aan te horen, een complete symfonie boeren.
Wat een ieder thuis doet, moet een ieder zelf weten, maar zodra jij je eigen voordeur achter je dichtslaat, heb je te maken met jouw eigen maatschappij en daar gelden nou eenmaal normen en waarden. Normaal gesproken zou je de normen en waarden van huis uit moeten hebben meegekregen, maar helaas is die niet voor iedereen weggelegd. Stel je voor. Wij mochten als burger zelf boetes uitdelen, wat zou ik veel boetes uitdelen hè? Dan hoor ik een scheet, “prrrrrtt”, dan zou ik al gelijk optreden, als een volleerde conducteur die een zwartrijder op de bon slingert. Ik zeg het nogmaals. Dergelijke praktijken moeten verboden worden. Wil je roken?? Doe dat thuis maar. Wildplassen? Strafbaar!!! De volgende praktijken die ik zo weet op te noemen, moeten ook tot een ‘thuis activiteit’ gerekend worden:
In het openbaar scheten laten. Bijvoorbeeld in een overvolle trein of bus. Ook al is het een stille scheet, maakt niet uit. Een scheet is een scheet. Dat het een stille is, maakt de geur niet minder erg. Diegene moet er eerlijk over uitkomen dat hij of zij de dader is. Diegene moeten de consequenties aanvaarden.
In het openbaar neuspeuteren.Bijvoorbeeld achter het stuur in de file of achter je pc op werk. Jouw collega’s hoeven niet mee te genieten van je asociale manieren.
Je eigen snotje opeten. Zie voor uitleg “In het openbaar neuspeuteren”.
Aan je kont krabben.Niemand hoeft te weten dat jij je kont niet goed heb afgeveegd, waardoor het is gaan jeuken. Stel je voor. Iemand krabt aan zijn kont en geeft jou vervolgens een hand. Vies hè?
In het openbaar boeren laten.Ik hoef niet te ruiken wat je net heb gegeten. Of wat je 2 dagen daarvoor heb gegeten. Wil je graag in het openbaar boeren? Emigreer dan naar China.
Schoenen uitdoen in het openbaar.Zolang het in een schoenenzaak gebeurt, dan is het toegestaan. Maar overal, behalve thuis en in een schoenenzaak, je schoenen uitdoen om zo je voeten te luchten, moet verboden worden. Zie het voorbeeld van mijn neefje. Dat wil je zelf toch ook niet meemaken?
Snot opsnuiven en vervolgens inslikken.
Eén van de meeste smerigste handelingen. Gebruik een zakdoek. Jouw snot wil er niet voor niets uit die vieze, stinkende neus van jou. Het loopt eruit. Het wilt ontsnappen. Snuif het dan niet op om het vervolgens met dat vieze gegorgelde geluid door te slikken. Alleen de gedachte al, maakt mij misselijk!
Met de vriendelijke groet, Emerson

Geen opmerkingen:

Een reactie posten