maandag 11 april 2011

Spelen voor Indonesia

Spelen voor een nationaal elftal is het ultieme streven voor een profvoetballer. Een uitnodiging wordt normaal gesproken dan ook met luid gejuich ontvangen. Maar als jonge Molukse profvoetballers hier in Nederland een uitnodiging ontvangen van de Indonesische voetbalbond, ligt dat toch gevoelig.

De Indonesische voetbalbond ( PSSI) is voor de nationale voetbalploeg in alle Nederlandse competities op zoek naar spelers met Indonesisch/Moluks bloed. Spelers die onder andere genoemd en of benaderd waren zijn o.a.:
-          Cayfano Latupeirissa
-          Edinho Pattinama
-          Jordao Pattinama
-          Sergio van Dijk
-          Tobias Waisapy
-          Jason Oost (Indo)
-          Jhon van Beukering (Indo)
-          Dominggus Lim-Duan (Indo)

Waar de één de uitnodiging als een eer ziet (Waisapy), ziet de ander de uitnodiging als een belediging waar niet op in zal worden gegaan (Pattinama). Waisapy vervolgt: "Mijn oom kwam langs om te vertellen dat ik een uitnodiging had gekregen voor het Indonesisch elftal. Hij doet na het overlijden van mijn vader vorig jaar een beetje mijn zaken, Hij gaat dus ook mee naar Indonesië."

"Binnen de familie hebben we het er wel even over gehad of ik als Molukker voor Indonesië moet uitkomen", vervolgt Waisapy zijn verhaal. "Want dat ligt bij ons gevoelig. Maar ik vind dat je politiek en sport moet scheiden. Gelukkig wordt die mening door de familie gedeeld, daarom gaan er ook nog twee neven mee. Ik ben nog nooit op de Molukken of in Indonesië geweest. Ik ben in Capelle aan den IJssel geboren en getogen. Het wordt voor mij een geweldige ervaring."

NEC-voetballer Cayfano Latupeirissa zou ook op de nominatie staan om uitgenodigd te worden voor Indonesië te spelen, maar de vermeende interesse is nog niet concreet, laat de speler weten aan Omroep Gelderland. Latupeirissa weet ook nog niet of hij op een uitnodiging in zou gaan. “Ik zag het op internet, maar ben nog niet benaderd. Gezien mijn Molukse achtergrond ligt het ook nogal gevoelig. Maar als ze me willen, kan er altijd gepraat worden. Dan moet ik even goed nadenken en overleggen met mijn vader. Ik zou voor Indonesië mogen spelen, ook al heb ik voor Nederland jeugdinterlands gespeeld.”
Edinho Pattinama kan op korte termijn een uitnodiging verwachten, net als Edinho’s broer Jordao (Feyenoord). De broers hebben het er samen nog niet over gehad, maar de NAC-aanvaller staat niet te springen. “Ik ben Molukker en geen Indonesiër", zegt Pattinama resoluut. Hij denkt daarom dat hij niet op de uitnodiging in zal gaan. "Dat heb ik de man die mij belde als eerste gezegd", aldus vader en ex-prof Ton Pattinama. "Het is hetzelfde als ik voor Duitsland zou spelen. Ik wil hun verhaal wel aanhoren, maar heb nog niets toegezegd."
Voor de meeste Molukkers is het een belediging als je een uitnodiging ontvangt vanuit Indonesië. De kwestie ligt erg diep en Molukse voetballers die er toch op ingaan, zullen over het algemeen negatieve reacties beleven, ook al zijn de meningen hierover verdeeld. Sommige Molukkers zijn het met Waisapy eens en vinden het zakelijk en financieel gezien een grote stap vooruit, als er “international” onder je naam prijkt. Anderen zullen het toch zien als een vorm van landverraad, als er Molukse voetballers erop ingaan.

Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat politiek en sport los van elkaar gezien moeten worden, maar gezien onze geschiedenis is dat praktisch onmogelijk. Wie dat duidelijk verwoordt, is oud international met Molukse roots Danny Landzaat, in de regionale krant TC Tubantia. De middenvelder van FCT Twente kreeg een uitnodiging van Susilo Bambang Yudhoyono om op gesprek te komen, zodra Yudhoyono in Nederland zou komen, maar wees die uit solidariteit voor zijn volk af. Landzaat: “Ik heb bedankt voor de uitnodiging’’, zegt Landzaat. ”De president weet dat ik uit Maluku kom. Ik kan niet doen alsof er niets aan de hand is. Hoe kan ik met iemand aan tafel zitten die verantwoordelijk is voor de martelingen en gevangenisstraffen? Twee weken geleden is iemand overleden, vanwege het onthouden van medische zorg. Deze mensen hebben geen geweld gebruikt, slechts op een vreedzame manier hun mening geuit. Uit respect en solidariteit voor mijn mensen op de Molukken en de Molukken hier in Nederland kan ik niet opbrengen hem te ontmoeten. Misschien later, als dit niet meer speelt”.

Wie de website, http://www.pssi-football.com/id/nationalteam.php van de Indonesische voetbalbond bezoekt, ziet dat er tenminste één voetballer, waarvan wij weten dat hij een Molukker is, ertussen staan. Namelijk Ricardo Salampessy.

Ik wens alle Molukse voetballers het beste. Ik vind dat wij, de Molukse gemeenschap, hen vrij moeten laten in de keuzes en beslissingen die zij dienen te nemen. Mochten er onder de uitgenodigden voetballers tussen zitten die, net zoals Waisapy, hebben besloten om voor Republiek Indonesia uit te komen, dan hebben wij dat te respecteren en accepteren. Ik zeg wel tegen hen die voor dat elftal willen uitkomen, weet waar je aan begint. Dit is niet zomaar een beslissing die alleen vanuit een voetballend optiek genomen kan en mag worden. De keuze om voor Indonesië uit te komen ligt erg gevoelig. In ons geval is het praktisch onmogelijk om politiek en voetbal van elkaar los te zien. Wees er wel van bewust wat voor invloed deze beslissing op je verdere carrière en leven kan hebben. Ik wens jou het allerbeste, maar ik hoop dat je datgene beslist wat jouw hart jou ingeeft.

Emerson Terinathe

Geen opmerkingen:

Een reactie posten