vrijdag 15 april 2011

Emerson pleegt een overal

uit 2008

Opeens gaat mijn telefoon af. Ik zit midden in een werkoverleg, wie stoort mij nou weer? Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen, dus heel stiekem keek ik op mijn schermpje wie mij belde. Heel stilletjes loop ik naar de gang, waar ik mijn telefoon opneem. “Met Emerson”, zeg ik zachtjes. “Hallo Emerson, wij willen je vragen of je mee wilt werken aan een reconstructie voor het programma Opsporing Verzocht”. Het is een medewerker van Hollands Glorie Casting, waar ik ingeschreven sta. Ik hoef niet lang na te denken. Natuurlijk wil ik hieraan meewerken.

Het is woensdag 30 januari, als de opnames beginnen in Winschoten. Ik vind het erg spannend om hieraan mee te werken, aangezien het alweer een tijdje geleden is dat ik voor de camera stond. Ik moet mij om 10 uur in de ochtend melden op het politiebureau van Winschoten. Normaal gesproken is een politiebureau niet echt een plek voor een Molukker waar hij voor de lol heen gaat. Een Molukker op het politiebureau is bad business, tenzij je zelf een politie agent bent. Ik word hartelijk ontvangen door een agent. Hij geeft mij koffie en ik word voorgesteld aan de mensen van het plaatselijke politiebureau en KLPD. Ook word ik voorgesteld aan de makers van “Opsporing Verzocht”. Om ervoor te zorgen dat er niks uitlekt naar derden, voordat de opnames worden uitgezonden, moet ik verplicht een geheimhoudingsplicht ondertekenen. Dat doe ik dan ook maar, gezien het feit dat de mensen van de KLPD mij dreigend aankijken. Chill, rustig aan. Ik onderteken het wel. Waarom kijken jullie zo naar mij? Im on your side. Ik ben ook maar gecast en ik ben zeker niet de werkelijke dader, ook al voldoe ik aan het profiel van dader 1. Tenminste, dat is mij verteld door een hoge pief van het bureau.


Tank station Texaco. Where ever you go, go Texaco! Dat is de slogan van Texaco en dat hadden de echte overvallers ongetwijfeld ook gedacht moeten hebben. Op het bureau werd ik voorgesteld aan mijn mede dader. Dader 2. Een jonge politie agent in wording van Armeense afkomst. We krijgen instructies. Alles gaat er heel streng aan toe. Dat is ook wel nodig, gezien het feit dat we in een korte tijd alles moeten opnemen. De tank station kan maar voor een paar uur vrij gehouden worden voor de opnames. Langer kan niet, want dan loopt de eigenaar inkomsten mis. Dader 1, ik dus, droeg een bivak op en bedreigde de caissière met een vuurwapen! Eindelijk kon ik mijn Menace II Society fantasie legaal op iemand botvieren! Na 4 uur zijn we klaar met de opnames. Alles is goed gegaan en ik ben tevreden over het resultaat.
Om 11.30 uur is het zover. We gaan naar de plek des onheil. De plek waar de gewapende overval gebeurde.
5 februari 2008. Nederland 1 om 21.30 uur. Het programma “Opsporing Verzocht” is begonnen. Eindelijk is het zover. De reconstructie in Winschoten. Het blijft een vreemde gewaarwording om mezelf terug te zien op de televisie. Toch vind ik mezelf behoorlijk crimineel! Ik zou mezelf echt niet tegen willen komen in de nacht. Ik zou dan hard wegrennen. Zo eng vind ik mezelf.

Achteraf gezien blijft het toch vreemd dat ik iemand heb gespeeld, die echt verantwoordelijk is voor deze gewapende overval. Dat iemand in staat is om een ander een trauma toe te brengen, daar zijn gewoon geen woorden voor. Ik heb de echte caissière gesproken. Gelukkig gaat het goed met haar, maar ik kan me voorstellen dat zij enigszins getraumatiseerd is geworden door het voorval. Het getuigt van respect dat zij nog steeds daar werkzaam is. Het is volledig te begrijpen als zij de handdoek in de ring had gegooid en had gedacht, “bekijk het allemaal maar. Ik stop ermee”. Voor mijzelf is dit niet meer dan een weer een rol die ik kan noteren op mijn CV. Het stemt mij niet gelukkig dat de echte daders nog vrij rondlopen en dat zij elk moment weer kunnen toeslaan.

De desbetreffende reconstructie staat op You Tube. Type bij zoekopdracht in: emersonterinathe en je ziet het vanzelf verschijnen. Ik verzoek een ieder die meer van deze zaak weet, zich te melden bij politie Winschoten.

Emerson

Geen opmerkingen:

Een reactie posten