vrijdag 15 april 2011

God had een baaldag

Ik weet het zeker. Onze Lieve Heer heeft ook weleens een baaldag, want hoe is het dan anders mogelijk dat er mensen rondlopen die minder aantrekkelijk zijn? Dat zijn van die mensen die vroeger in de middeleeuwen opgepakt werden en in kerkers geflikkerd werden, dat ze spontaan van hekserij beticht zijn. Ik zeg niet dat die mensen lelijk zijn, want dat is een zodanig zwaar beladen lelijk woord. Het woord lelijk geeft precies die negatieve sfeer weer. Dus ik zeg geen lelijk. Ik zeg “minder aantrekkelijk”. Dat is eigenlijk precies hetzelfde, maar wat minder negatief.

Vanavond zag ik een dergelijk vrouwelijke persoon, wat bij die term past. Ze zal ongetwijfeld een aardig persoon zijn, maar ze was verre van aantrekkelijk. En dat is mijn mening. Er zullen ongetwijfeld mannen zijn die een “ leuk” avondje met haar wel zien zitten, maar vaak zijn dat ook mannen waarvan menigeen denkt: “ Ja, jij had de pech dat God op dat moment, toen jij geproduceerd werd, een baaldag had”. Iedereen heeft een eigen mening, ik dus ook. Er zullen dus ook weer mensen zijn, die vinden dat ik te ver ga, maar dit is mijn mening. Ik vind haar niet aantrekkelijk en als er iemand haar wel aantrekkelijk vind, be my guest. Word gelukkig, ga trouwen, maak kinderen, al betwijfel ik of dat laatste wel zo verstandig is.

Ik zie het al helemaal voor me hoe dat hierboven te werk gaat. Zo moet dat ongeveer gegaan zijn. De hemel is een groot broednest. Allemaal engelen die kleine mensjes produceren. Zorgvuldig en accuraat. Maar aangezien de mensen hier op aarde zich steeds sneller vermenigvuldigen, moeten de engelen ook harder en sneller werken! God, als een heersende regiomanager van het broednest callcenter, kijkt streng toe. Als hij ziet dat een engel te traag werkt, grijpt hij in. “ Engel Jozef. Jouw afhandeltijd is te traag!! Kijk, iedereen staat op 80 sec en jij op 120 seconden! Hoe kan dat???!” “Nou, kijk God, ik ben zorgvuldig”. “ Zorgvuldig?!!” foetert God. “Je bent geen Jehova Getuige! Harder werken!! Als jouw tijden niet verbetert zijn, dan kom je in het leertraject te zitten!”. En engel Jozef gaat dan sneller werken, wat leidt tot kwantiteit in plaats van kwaliteit. En zo komen de wat minder aantrekkelijke mensen op aarde.

Nou hoeven we ook niet gelijk medelijden met ze te hebben. Dus geld storten om ze naar een plastisch chirurgie te sturen is ook niet nodig. Op elk potje past een deksel, dus ook voor zulke mensen zullen wel dekseltjes passen. Waar het om gaat is de binnenkant. Als de binnenkant, dus onze hart, goed zit, dan is uiterlijk van secondair belang. Natuurlijk, een mooi uiterlijk is mooi meegenomen en werkt absoluut in onze voordeel, maar uiteindelijk wordt je beoordeeld op je prestaties en hoe je bent als mens, niet om je uiterlijk. Wat ik hierboven heb beschreven is wat een ieder denkt. Iedereen denkt weleens: “ Goh, gelukkig ben ik jou niet” of “ Als ik zo’n kop als jou had, dan maakte ik mezelf gelijk van kant” . Iedereen denkt dat weleens. Het is niet correct, maar is het daarom fout dat ik dat verwoord? Ik ben ook niet moeders mooiste. Er zullen ook ongetwijfeld mensen zijn die mij lelijk vinden, maar dat vind ik niet erg. En waarom niet? Omdat wij mensen zo zijn. Wij hebben altijd een mening over een ander. Wij beoordelen eerst op uiterlijk, dan op innerlijk.

Mijn boodschap is dan ook. Beoordeel iemand zoals je zelf ook beoordeelt wenst te worden. Behandel iemand zoals je zelf ook behandeld wilt worden. Als wij zo met elkaar omgaan, dan wordt de wereld een stuk vrolijker.

Emerson

Geen opmerkingen:

Een reactie posten