vrijdag 15 april 2011

Wiggers en Wanna Be's

Column uit 2007

Ik erger mij dood aan vooral blanke jongens, die praten alsof ze zwart zijn. Jullie weten vast wel waar ik het over heb. Ik heb het over die ‘wiggers”, die “Vanilla Ice wannabees”. Blanke jongens die zich kleden als donkere jongens. Die praten als donkere jongens. Die zich kleden als donkere jongens. Ik haat dat. Net zoals ik die Nederlandse jongens haat die een relatie krijgen met een molukse vrouw en gelijk denken dat ze zelf ook een Molukker zijn. Die denken dan gelijk dat ze geaccepteerd zijn. Je ziet ze even later dan ook lopen met de molukse kledingstijl. Ik heb echt een hekel aan dat soort jongens!!

Ik zal je een voorbeeld geven, over een doordeweekse conversatie op werk tussen zo’n wannabe en ik:
“Hey Emerson jongen! Fawaka brother. Alles goed?! Chille weekend gehad? Nee? Die van mij was vet chill, je weet toch? Zaterdag ging ik uit met mijn matties, en dat was vet dope! Kwam ik die discotheek binnen. Je weet toch, die discotheek aan de Poelestraat “De Rumba”? Die tent is de shit, ik vertel het je. Anyway, ik kwam daar binnen en die chickies zaten gelijk zwaar op mij te geilen! Ze keken mij aan van “Nah, door jou wil ik wel gebald worden”, ik zweer het. Okay, om een lang verhaal kort te maken, ik liep daar dus met mijn matties. Beetje aan de bar zitten, chickies checken, je weet toch?”

Ondertussen geef ik hem blik van “Flikker een eind op, ik moet je niet”, maar om de één of andere reden heeft hij dat niet door. Ik laat hem maar praten. Ik gun hem geen blik waardig en droom ondertussen weg. Ik zie zijn lippen bewegen, maar alles wat hij zegt, gaat langs mij heen. Ik droom weg over zon, zee en strand. Dat doe ik expres, anders begin ik mij te irriteren en kan ik uit mijn slof schieten tegen hem. En die plezier gun ik hem niet. Ik maak geeneens luister geluiden, maar toch zie ik hem doorlullen tegen hem. Het enige wat ik denk is dit: “Waar is het met jou misgegaan? Zal ik een spiegel voor jou kopen? Heb jij überhaupt wel spiegels? Weet jij niet dat jij blank bent. Jij bent blank! Gedraag je dan ook als een blanke! Jij bent een blanke met een identiteitscrisis. Als jij een paar eeuwen geleden had geleefd, hadden ze jou allang op de brandstapel gegooid! Wat is er in hemelsnaam mis met jou? Trek jouw broek omhoog.
 Tollie, Lolly??? Vertel me, brother, die shit is toch mad funny???”
Opeens werden mijn gedachten ruw verstoord door mijn collega, die nog steeds uit zijn nek zit te lullen. “Hey Emerson, luister je wel? Ik zei net dat ik wrede sex had gehad met die tanga! Die chick likte aan mijn tollie, net alsof mijn tollie een lolly was. Best grappig he? Tollie, lolly?? Daar moet ik een rhyme over maken man, shit! Waarom zeg je niks? Die shit is toch funny?
 “Nee Rob, die shit is niet mad funny. Die shit is eerder mad zielig! Nog beter gezegd. Jij bent mad zielig. Jij bent blank. Gedraag je dan ook als een blanke. Praat dan ook als een blanke. Ik ben zelf ook donker, maar ik praat toch ook niet zo? Waar is het in godsnaam misgegaan met jou? Heb jij je hoofd gestoten als baby??”
 
 
“Hey Emerson, wat the fok is dit? Waarom doe jij zo? Dit vind ik echt niet cool van jou, snap je? En nee, ik heb mijn hoofd niet gestoten als baby, maar ik woon in een wijk, waar alleen maar donkere mensen wonen. Waarom zit jij mij zo te dissen?? Wij zijn toch brothers?? Ik dacht dat jij mijn mattie was!!“

“Dan vind jij het maar niet cool van mij, maar ik zeg het waar het op staat en nee wij zijn geen brothers! Ik ben geen mattie van jou. Ik ben geen homie van jou. Heb jij dat goed begrepen Vannilla Ice wanna be?? Is jou nog niet duidelijk? Moet ik jou het laten zien? Kijk hier heb je een spiegel? Wie of wat zie jij daarin? “
“Nee, Emerson, ik durf niet te kijken!!”

“Je moet!!” Op dat moment grijp ik hem bij zijn nekvel en druk zijn snufferd keihard tegen de spiegel aan.
Opeens wordt hij rood. Nog geen 5 tellen later komt het besef. “WHAA!!! IK BEN BLANK!!!!!!!!” En keihard rent hij weg. Typisch een geval van een blanke met een identiteitscrisis. Wat er daarna gebeurde: Het besef dat hij blank was, kwam hard aan bij Rob. Hij had medische en psychische hulp gehad. Na jaren in de Mesdag kliniek verbleven te hebben, kwam hij eruit als een echte blanke man. Inmiddels praat hij keurig ABN en houdt hij van country en Nederlandstalige muziek. En dan heb ik het wel over Andre Hazes, Frans Bauer, Jan Smit, Gerard Joling en Dries Roelvink. Dus niet over Re-play en Extince of Brainpower.
Moraal van het verhaal: Vergeet nooit waar je vandaan komt en waar je roots liggen. Blijf ten alle tijde jezelf.
Cut the crap met dat baggy pants shit!! Jij bent geen neger. Koop normale kleding!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten