vrijdag 15 april 2011

Ontvrienden

Column van november 2009

Kan jij je partner het verstand aan praten dat zij zich moet “ontvrienden” van haar exen of ex scharrels? Ik gebruik het woord “ontvrienden” omdat dat het woord van jaar 2009 is. Persoonlijk vind het ik het een raar woord. Het is net zoals een nieuw definitie van ontkennen: “Ik heb je gekend, maar nu ken ik je niet meer”.

Ontharen, zeg het woord en je voelt de pijn. Daar sta je als wanhopig moderne man in de badkamer, met je veel te jonge vriendin in de woonkamer. Je kijkt nog één keer naar je vertrouwde schaamhaar, voordat je met een korte ruk de hele boel in een keer van je ballen jast.

Het woord is te gemakkelijk bedacht. Woorden van het jaar, zo moeilijk is het niet. Ik bedenk er nog eentje. Ontslapen. Dat is, dat het niet meer gepast is om met je beste vriend of vriendin in één bed te slapen, omdat je in een relatie zit. De meeste mannen vinden dat niet gepast en verwachten dan ook van hun vriendin dat zij zich geheel zal "ontslapen".

Swaffelen, dat was vorig jaar het woord van het jaar. Een heel populair woord, wat langzaam aan het sterven is. Swaffelen. Iedereen had het erover. Ik had eigenlijk gehoopt dat er een NK, EK en een WK swaffelen kwam, want swaffelen is topsport en vereist concentratie. Op commando je lul half stijf houden en rammen maar! Het is net zoals boksen. Ik beheers het kunst de kunst van het swaffelen. Het zit hem in het vastpakken en ronddraaien.

Nu is er het woord “ontvrienden”. Het woord komt voort uit de sociale community sites zoals Hyves en Facebook. Het betekent online je vriendschap verbreken. Voor sommige mensen is online een vriendschap verbreken, makkelijker dan voor een ander. Sommige mensen en in het bijzonder vrouwen, hebben er meer moeite mee dan mannen. Vooral als het een ex of ex scharrel betreft. Op de één of andere manier lukt het ze niet om zich te “ontvrienden”. “We zijn nu gewoon vrienden, meer niet”, is wat ze vaak claimen. Nou “ontvriend” je maar, want aangezien ik jouw partner ben, stel ik dat niet op prijs. Ik weet, van onkruid kom je niet af. Je kan dan zo goed je best doen, onkruid komt altijd wel weer ter sprake.

Onderzoekers van de Guelph Universiteit in Canada zijn er achtergekomen dat Facebook en de Nederlandse variant Hyves slecht kunnen zijn voor je relatie. In plaats van dat het de communicatie tussen beide liefdespartners zou bevorderen, blijkt het eerder een wig te drijven in de romantische gevoelens. Partners zetten gevoelens van jaloezie om in een intensieve speurtocht op de sociale websites op zoek naar bewijzen. Het lijkt dan niet meer dan onvermijdelijk dat ze daar nog jaloerser van worden. De onderzoekers kwamen in een eerder onderzoek er al achter dat jongere mensen veel te veel loslieten op Hyves en Facebook om maar populair gevonden te worden.

Misschien is het beter dat we ons helemaal “ontvrienden” van Hyves en Facebook. Hebben we tenminste dat gedoe niet meer en krijgen we hopelijk normale woorden als Woord van het jaar.

1 opmerking: