vrijdag 15 april 2011

Skinny Jeans dragende Molukkers

Column van: november 2009

Op 19 december is het weer zover. Dirty Dutch in de Amsterdamse Rai. Dirty Dutch is een feest wat Molukkers wel aanspreekt. Deze column gaat niet over Vieze Nederlanders, maar over de hedendaagse feestende Molukker met in het bijzonder hun kleding keuze.

Ik ben nog van de oude stempel. Ik ben nog van de “lang haar dragende molukkers” en de “sepatu cowboy Molukkers”. Ik ben nog van de tijd, waarin we met trots onze Alpha Industry Bomberjassen droegen met onze “bandera dan kampong” erop. In die periode waren wij herkenbaar. Wij hadden onze eigen identiteit. Bomberjassen, lang haar, Le Coq Sportif, old skool Nikes en Converse All Stars, dat waren wij! We straalden kracht en eenheid uit. Als wij in een andere stad liepen en we zagen een onbekende Molukker, dan groetten wij. Omdat we elkaar herkenden, mede door onze kledingstijl.

Nu zijn wij niet meer te herkennen. Los van onze huidskleur, maar onze uitstraling heeft in kracht ingeboet. Tegenwoordig zijn de meeste Molukkers metro seksuelen ( Ook weer zo’n half doorbakken sullige term!). Voor iemand die niet weet wat een metro seksueel is, denk maar aan David Beckham. David Beckham is het ultieme voorbeeld van een metro seksueel. Een zelf verklaart über hetero man, met homo seksuele trekjes. Dat uit zich in het overdreven ijdel wijven gedrag en dito kledingkeuze. Zo opvallend en duur mogelijk. Het moet allemaal Prada, Gucci, D&G zijn.

Wij zijn toch geen wijven?! Vroeger was de herdenkingsdag op 25 april in Den-Haag een “echte” herdenkingsdag! Wij herdachten de proclamatie en hadden lak over hoe wij eruit zagen. Zodra wij onze bomberjassen en old skool Nikes of Converse maar droegen, dat was voor ons voldoende. Tegenwoordig geldt dat niet meer. 25 april, ongeacht waar het gehouden wordt, is verworven tot een officieuze “modeshow”, waarin de mannen zich nog erger gedragen dan de vrouwen! Met hun geschoren enkels en hoogwater Gucci broeken en Prada schoenen. Ik heb zelfs een skinny jeans dragende Molukker gezien!!!

Als het moment ooit aanbreekt, dat ik skinny jeans ga dragen, dan is dat het moment om mij per direct een nekschot te geven! Dan is dat het ultieme bewijs dat ik acuut lijd aan een identiteitscrisis met geen kans op verbetering. Geef toe, dat is toch geen gezicht? Een skinny jeans dragende molukker. Plots kreeg ik de gedachte dat hij wel een “kleine” moet hebben, want hoe anders kan je dan, als man zijnde, een skinny jeans dragen??! Er wordt wel over Aziaten gezegd dat ze een “kleine” hebben. Nou zolang we dat soort lui nog hebben rondlopen, komen zij nooit van die stempel af! En dan nog volhouden dat hij een hetero is. Yeah right, en ik geloof nog in Sinterklaas. We moeten terug naar de oude tijd. We moeten terug, waarin de Molukse man nog echte mannen waren! En niet in het oog springende, halve wijven, waar David Beckham nog een punt aan zou kunnen zuigen!

Het is een schande. En het erge is…….Het is onze eigen schuld. Onze fout. Wij moeten zo nodig de trendsetters zijn. Altijd voorlopen op de rest. Altijd pochten met de nieuwste materiële aanwinsten. Vanaf vroeger was het al zo. Kwam er iets nieuws op de markt en gelijk ging er een Molukker ermee aan de haal. Bij ons in Assen was het een soort competitie tussen families onderling. Iedereen moest de nieuwste van het nieuwste hebben. Iedereen moest zonodig de beste van de rest zijn. “Ik heb Panasonic boxen”. “Ja okay, maar ik heb de nieuwste B&O boxen!”. “Check mijn Bjorn Borg boxershorts”. “Die is niet mooi. Die van mij is duurder en mooier! Check mijn Prada boxershort. Zwart en van half kant”!!! BLEGGHHH!!!! In dat gedrag zijn we te ver doorgeschoten! En nu, hedendaags, betalen wij ervoor de boete. Dit is wat ervan komt, als je zo nodig al die jaren haantje de voorste moet zijn.

19 december is het dan weer zover. Dan zie je ze weer lopen. De David Beckhams. De mannelijke Victoria Beckams. De uitkeringstrekkers “maar ik moet zo nodig Prada kleren” mannen. De Skinny Jeans dragende Molukkers. En het erge is, mannen zijn nog erger dan vrouwen!! Mannen letten nog meer op hun mede geslachten, vol afgunst en jaloezie. “Shit. Zijn roze strakke D&G overhemd staat beter bij hem dan bij mij” of”: “hoe komt hij nou weer aan de nieuwste Prada schoenen??”.

Juist dit soort types, Molukse metro seksuelen die hun wil op willen leggen, zijn de potentiële blikvangers van de hedendaagse Molukse identiteit. Daar moeten wij voor waken!

Ik stop met schrijven, want ik moet spontaan kotsen!

4 opmerkingen:

  1. Emerson, je vergeet die halve sokjes die ze dragen ahaeeeee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke stukje bung! Ze mogen dan misschien wel voorlopen met kleding, maar metromannen zijn toch echter vet overrated en al heel lang uit! En niet te vergeten ook die muka geplamuurd met 2 lagen vaseline kan me nog herinneren! Amatoo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen